Gepubliceerd op

Haarwerk een kunstwerk van vakmanschap

Eind jaren 60 werden de eerste synthetische pruiken gelanceerd. Mijn vader (Frans Koopal) was een voorstander van mooie producten en daar viel in zijn ogen synthetische pruiken beslist niet onder….”Rommel! Dat verkoop ik niet!”.

Terwijl wij vertelden dat het zelfs bij V&D te koop was op de hoedjesafdeling, bleef hij ervan overtuigd dat zulke rommel niet in een pruikenzaak thuis hoorde. Langzaam wilde hij de synthetische pruiken wel in de zaak hebben maar zelf niet verkopen….dat ging zijn vakmanschap te buiten.

Wij hielpen graag en met volle overtuiging hele school klassen en damesclubs aan een fantasie pruik. Iedereen liep met een pruik. We verkochten per wagon lading vol van die pruiken. Als er een feestje was droeg je gewoon een pruik, makkelijk en in elke fantasielook te koop.

Het binnenwerk was van elastisch materiaal en de trenzen (banen waar het haar op zat ) werd op twee methodes gemaakt. De eerste zigzag van voor naar achteren, de tweede vanuit de kruin in een rondje naar beneden. Als men de pruik een poosje ophad ging het binnenwerk uit lubberen, met gevolg dat de nekpartij haast op de schouders hing. Hilarisch als we er nu nog naar kijken!

De vezels/haren waren van kanekalon, dikke draden geverfd in een kleur. Grijs werd al snel roze en blond na een tijdje groen van kleur. Einde verhaal zou je denken. Niets is minder waar.  Het binnenwerk werd aangepast en de vezels werden steeds dunner zodat ze er als echte haren uit zagen. Het heeft nog een hele tijd van ontwikkeling geduurd dat de (haar)vezels meerdere kleuren kregen en zoals nu zelfs een uitgroeikleur kent. De aanzet van de pruik was nog steeds een dikke rand. Vanuit de filmindustrie nam men de kennis over om de zogenaamde filmaanzet (lacefront) te maken.

Het haarwerk, zoals we ze nu kunnen, zijn stuk voor stuk kunstwerken van vakmanschap!

Er is veel gebeurd, na die explosie van ontwikkeling, van pruik tot haarwerk. De pruiken gebruiken we nog steeds bij een theatervoorstelling of bij fantasierollen.  Het haarwerk van nu kent ongekende grenzen van verfijning, luchtigheid en echtheid. Het echte haar wordt nog steeds gebruikt om haarwerk van te maken. Ons eigen atelier kent alle mogelijkheden om er iets moois van te maken. Prijsverschil is echter groter. Verschil van de hedendaagse haarwerken en de pruiken van toen is geweldig om deze ontwikkeling en kennis te delen. Wij van Frans Koopal zijn trots op onze producten.

We zijn blij met deze ontwikkeling. Dhr. en mevr. Koopal kunnen trots zijn op het feit dat we deze ontwikkeling en kennis door kunnen geven.