Hoe kunt u het volhouden, elke dag deze trieste dingen te moeten aanhoren? Heel vaak hoor ik die vraag, en gek genoeg kan ik het me voorstellen. Een klant komt in tranen van verdriet binnen, dan begint het verhaal, om vervolgens in tranen van vreugde weer weg te gaan.
Wat gebeurt er in die tussentijd?
Zomaar een paar gedachtespinsels, met soms wel wat cynische humor. Op de vraag of ik ook “pruiken” verkoop; nee denk ik dan balsturig…. ik verkoop fietsen. Of….ik ben niet ziek, alleen heb ik weinig haar – had ik nog niet gezien – mag ik hier dan wel binnen komen? Nee dit is een zaak voor mensen die al haar hebben. Maar alle gekheid op een stokje.
Een klant, man, vrouw (of onzijdig, ja die zijn er ook) komt binnen met een hoop vragen. Vaak is het angst voor het onzekere, wat moeten we verwachten, kan ik het wel betalen? Na het gebruikelijke kopje koffie/thee met gezelligheid, gaan we eerst informeren wat de wensen zijn. De meeste antwoorden zijn voorspelbaar, ik wil weer (meer) haar! Na de vraag wat voor soort, kleur, model men in gedachte heeft gaan we aan de slag. We laten een keur van haarwerken zien, zodat er een keuze gemaakt kan worden. Een reactie als “ik wist niet dat ik zo knap was” of “ik heb weer HAAR”. Blijdschap, zelfvertrouwen,
Na het passen – en uitgebreid in meerdere daglicht/ spiegels te hebben gekeken – komt de volgende vraag. Bent u er blij mee en zo ja,
wilt u het gelijk meehebben of liever reserveren? Als men besluit om het gelijk mee te nemen gaan we over naar de volgende stap. De maat wordt aangepast en de haren geknipt, als men dat wil. Oefenen is de volgende stap, men moet er tenslotte zelf mee om kunnen gaan. Vervolgens wordt er uitleg gegeven over het onderhoud en indien men er voor kiest over de headware.
Na een paar keer het haarwerk geoefend te hebben met op zetten, kunnen we de financiële afwikkeling doen, eventueel met een verwijsbrief voor de zorgverzekeraar. Nadat we zien dat er blijdschap straalt, komen er vaak vreugdetranen. Zo kan het gebeuren dat er mensen komen met tranen van verdriet en vertrekken in tranen van vreugde. Een compliment zijn de spontane bedankjes in de gastenboeken. Bijvoorbeeld “ik ben zo blij met mijn nieuwe ”ik”, bedankt allemaal.” Een dankbaar en blij mens verlaat de zaak. Frans Koopal geeft energie aan klanten, Frans Koopal krijgt energie van klanten.
En dan vragen of ik het niet moeilijk vind? Ik heb het mooiste werk wat er is; ik maak mensen blij, geef ze hun zelfvertrouwen weer terug….en dat al 50 jaar!