Uit het jubileum magazine “Layla 55 jaar haarwerker”
‘Elke dag als ik de zaak binnenstap, verwonder ik me weer’, straalt Layla Koopal. ‘Dat zo’n klein ‘meisje’ zo’n groot bedrijf met zo’n groot klantenbestand heeft. Hoe kán dat nou hè? Daar kan ik me iedere keer over verbazen. Dat maakt me dankbaar. Dankbaar voor mijn fijne team en al die trouwe klanten. Maar ook supertrots. Trots omdat we het zo ver geschopt hebben.’
Ze is 70 jaar, maar die jaren zijn haar niet aan te zien. Nog steeds zwaait ze met veel enthousiasme de scepter in haar bedrijf. Aan het genieten van een welverdiend pensioen moet ze dan ook beslist nog niet denken. ‘O nee hoor’, lacht ze. ‘Ik denk niet dat dat verstandig zou zijn. Ik heb die prikkels en inspiratie nodig om in leven te blijven. Ik wil elke dag aan het werk. Mensen blij maken: daar krijg ik energie van. Of naar beurzen gaan om daar weer nieuwe haarwerken uit te zoeken. Dan ben ik in gedachten al helemaal bezig welk haarwerk goed bij welke klant in de smaak zal vallen. Niet dat ze verplicht zijn om dat ook te kopen hoor, maar vaak maak ik ze er wel heel erg blij mee wanneer ze langskomen en mijn keuze zien. Dan weet ik dat ik het goed heb gedaan. Dat contact met de klanten vind ik heerlijk. Sommigen van hen komen hier al 50 jaar. Ik beschouw hen dan ook nauwelijks meer als ‘klanten’, maar vind het meer een uit de hand gelopen vriendschap. Nee, ik ben mijn hele leven actief geweest. Mijn klanten en mijn bedrijf zijn mijn leven. Ik ben juist ontzettend blij en dankbaar dat ik dit nog kan en mag doen. Wat moet ik thuis beginnen? Op een stoel gaan zitten? Dan is het snel einde verhaal.’
Ontwikkelingen
Vol liefde vertelt ze over haar vak. ‘Ik doe dit werk nu 55 jaar en heb zoveel mooie ontwikkelingen voorbij zien komen: synthetisch haar dat steeds natuurlijker oogt, het binnenwerk dat steeds mooier wordt, een betere structuur van het haar, een mooiere aanzet en de komst van ‘Secret Hair’ dat veel betekend heeft voor de kaler wordende man. Dergelijke ontwikkelingen wil ik nog een poos blijven volgen. Ik ben leergierig en zuig alles op als een spons.’
Trouwe klanten
Frans Koopal Haarwerken beschikt over een grote schare trouwe klanten. ‘Er zijn zelfs mensen die twee keer per jaar vanuit het buitenland hierheen komen’, weet Layla. ‘Gewoon omdat ze weten dat wij eerlijk advies geven.
Het voelt hier als een veilige haven en een warme deken. Er zijn diverse klanten die zelfs mijn ouders nog hebben meegemaakt en zich alle verbouwingen nog kunnen herinneren. Door de jaren heen leer je hen steeds beter kennen en mag je delen in hun vreugde en verdriet. Bij een bruiloft zorg je ervoor dat het haarwerk als een mooi bruidskapsel wordt opgemaakt. Je hoort over geboortes, het opgroeien van de kinderen en de eerste keer oma worden. Het voelt gewoon heel fijn, warm en vertrouwd. Niet alleen voor hen, maar ook voor ons. Soms is het niet eens nodig dat ik zo iemand zelf help, maar is het al genoeg als ik even mijn hoofd om de hoek van de deur steek voor een praatje. Het is prachtig dat we dit als bedrijf zo kunnen doen.’
Leren
Layla is niet alleen trots op de grote schare vaste klanten, maar ook op wat ze in de loop der jaren nog meer heeft neergezet. ‘Zoals onze goede contacten met ziekenhuizen en verzorgingstehuizen en de lezingen die ik geef.
Het voelt gewoon allemaal zo vertrouwd en toch is geen werkdag hetzelfde. Iedere dag heeft zijn eigen historie en is een belevenis die ik mee mag maken. Ik waan me soms gewoon in een soort sprookjeswereld. Maar natuurlijk beleven we hier ook weleens verdrietige dingen en daar moet je ook mee leren omgaan. Natuurlijk kent mijn eigen leven ook ups en downs, maar ik probeer altijd overal het positieve uit te halen. Zelfs uit negatieve of verdrietige gebeurtenissen. Daar word je alleen maar sterker van.
En je kunt er wat van leren. Daar ben je immers nooit te oud voor. Zo leer ik ook van mijn klanten. Door gesprekken met hen kom je soms tot nieuwe inzichten. Voor ons is het heel normaal dat we dit doen, maar vanuit de klant gezien is het heel bijzonder wat we hen kunnen bieden.
Klanten komen hier soms heel verdrietig of in de put binnen. Dan is het elke keer weer zó mooi om te zien dat ze blij en met een heel ander zelfbeeld weer de deur uitgaan!’
Streng
Zelf heeft Layla het vak met de paplepel binnengekregen, en op haar beurt heeft zij haar team opgeleid. ‘Nee, ze hebben aan mij geen gemakkelijke hoor’, lacht ze met een ondeugende schittering in haar ogen. ‘Ik ben heel streng en soms kort door de bocht. Onze medewerkers hebben allemaal een kappersopleiding gehad, maar daarmee alleen kom je er hier niet. Ik wil dat ze alle facetten van het vak leren.
Ze moeten dus haarwerken leren knopen en repareren, maar ook make-up en grime kunnen aanbrengen.
We krijgen hier transgenders, mensen met alopecia of chemotherapie, en kinderen. Die vragen allemaal om een andere benadering. Ik leer de medewerkers hoe ze zichzelf moeten presenteren en hoe ze met moeilijke klanten moeten omgaan. Hoe maken ze historische kapsels en richten ze een etalage in? Dit vak is heel breed en in de loop der jaren heb ik veel vakkennis opgedaan.
Het meeste leer je namelijk niet op de kappersschool, maar juist in de praktijk. Ik probeer hen daarom te steunen en te stimuleren om meer uit zichzelf te halen. Nét iets verder te kijken dan waar ze nu staan. Ik wil dat ze het gewoon allemaal gaan proberen. En als het niet goed gaat, is dat helemaal niet erg. Van je fouten kun je leren. Maar daarna moeten ze het wel overnieuw doen. Net zolang tot het wél goed gaat.’
Sterretje
Mijn grootste wens is om gezond te blijven en zo lang mogelijk te kunnen blijven functioneren, zodat ik aan het eind van de dag kan zeggen dat dit er weer eentje was met een sterretje. En ach, ik ben nu 70, maar dat is het eigenlijk nét niet. Het lijkt me nóg veel mooier om 80 te worden! En ik hoop dat ik in de komende jaren nog veel mensen blij mag maken. Dat hoop ik écht!’ ●
Dit was weer een dag met een sterretje