Gepubliceerd op

Alopecia en Chemo behandeling

Een mannelijke klant die al zijn hele leven kaal is door alopecia (dus ook nergens haargroei heeft) belt mij op. Hij is al meer dan 50 jaar klant bij ons. Als ik hem aan de telefoon krijg verneem ik aan zijn stem dat er iets is. Hij vertelt mij dat bij zijn vrouw kanker is geconstateerd en dat ze niet lang meer te leven heeft. Nu wil het geval dat ik ook zijn vrouw ken omdat ze haar man al die jaren trouw vergezeld bij de aanschaf van haarwerk. Ze heeft een prachtige dikke bos met zilvergrijs haar.

Hoevaak ik haar geen complimenten heb gegeven zijn ontelbaar. We maken een afspraak. Op de afgesproken tijd zie ik het echtpaar binnenkomen met bedrukte gezichten. Niet hij maar zij gaat deze keer in de stoel zitten om een haarwerk uit te zoeken.

Ze probeert er zo luchtig mogelijk mee om te gaan. Voor de zekerheid gaat ze een cool cap proberen. Ik hoop oprecht dat ze het haar mag behouden. De kans is groot (met zo’n dikke bos) dat het haar blijft zitten. Niemand kan garantie bieden, en of je de coolcap kan verdragen is soms ook nog de vraag. Toch zoeken we alvast een haarwerk uit die we gaan reserveren.

Doordat ik het echtpaar al zo lang ken had ik al een voorselectie gemaakt met haarwerken die qua kleur en model overeen komen met het eigen haar. De keuze is dan ook snel gemaakt. We praten nog wat na en voor de zekerheid vertel ik, dat ze een bamboe mutsje mee kan nemen. Als het haar uitvalt is het niet fijn om s’nachts aldoor  in het losse haar te happen. Ze kijkt er naar maar zegt vervolgens dat ze het nog even op zijn beloop wil laten. De hoop dat door de coolcap het haar blijft zitten is immers aanwezig. We nemen afscheid en het haarwerk komt met alle gegevens in de reserveringskast.

Een haarwerk blijft drie maanden zonder enige kosten achteruit liggen en kan eventueel met nog drie maanden gereserveerd worden. De meeste mensen ervaren dit als een fijn gevoel, zodat er geen paniek is bij plotselinge haaruitval. (We hebben immers al iets uitgezocht op een moment dat het eigen haar nog aanwezig was). Rust in een periode van onrust, de zekerheid dat er iets klaar ligt.

Er gaan weken voorbij en plotseling staat het echtpaar in de winkel zonder afspraak. Doordat ze al zolang bij ons komen weten ze ook dat een afspraak gemaakt moet worden. Ik ontvang ze in de ontvangsthal (omdat alle pasruimtes bezet zijn).

Gelijk valt ze met de deur in huis. De coolcap heeft niet gewerkt en het haar valt al uit. Ik voel het verdriet en begrijp dat het haarwerk nu nodig is. Ik kom voorzichtig aan het haar en zie dat het erg los zit. De tijd die we nodig hebben om een haarwerk passend te maken en om te oefenen is toch echt anderhalf uur. Op dat moment staat de agenda vol met afspraken. Gelukkig was er de volgende dag nog wel ruimte om het haarwerk af te leveren. Met een bamboe mutsje verlieten ze de zaak.

De volgende dag begroeten we elkaar opnieuw. Mevrouw droeg bij binnenkomst nu het bamboe mutsje. Terwijl ze even genoten van de koffie met wat lekkers, vroeg ik of ze het haar eronder wilde houden of dat ik het eraf mocht halen. Met een angstige blik deed ze het mutsje af. Het mutsje zat vol met losse haren. “Het moet er maar af, al vind ik het eng”. Het vertrouwen dat we met respect het haar eraf halen, voelde als een opluchting.

Nadat het haar eraf geschoren was vroeg ik of ze het haar wou bewaren. Vol verbazing keek ze me aan. Waarom moet ik het bewaren, ik heb er toch niks meer mee, het is een opluchting dat ik nu geen losse haren meer heb. En zo veegde ik het haar bij elkaar en verdween het  in de prullenbak. Het deed ons pijn om zilvergrijs haar weg te moeten gooien, echter als er chemo in het haar zit kunnen we het niet meer gebruiken. Uit nieuwsgierigheid vroeg ze waarom mensen het haar willen bewaren. Ik vertelde dat dit zeer emotioneel voor sommige mensen is .

Er zijn mensen die het bewaren in een gedenkdoosje of er iets van laten maken (schilderij of verwerken in een broche). “Nou daar ben ik veel te nuchter voor” was haar conclusie.

Terwijl ik haar hoofd aan het kaal scheren was zag  ik dat mevrouw een plat achterhoofd had. Hier moeten we rekening mee houden en maatregelen nemen in het haarwerk zodat het netjes op zijn plaats blijft en niet gaat verschuiven. Hiervoor zijn er verschillende manieren om toe te passen. Iedere schedel is anders en vraagt om een andere oplossing. In dit geval werd er een antislip randje in gezet. Hierna werd het hoofd behandeld en een lichte massage bracht wat rust. Nadat we alsnog de kleine details doornamen en uitleg over het op en afzetten hadden doorgenomen kom het haarwerk opgezet worden. Met de instructies werd door mevrouw geoefend met het op en afzetten. De wasinstructies waren eigenlijk overbodig omdat haar man al jaren zijn haarwerk wast. Opgelucht dat het allemaal zo soepel verliep, namen we afscheid. Voor de zekerheid vroeg ik of mevrouw nog een controle afspraak wou maken. Onder voorbehoud maakten we een afspraak omdat de arts had verteld dat de levensverwachting zeer kort zou zijn. Ik word bedankt voor de fijne behandeling en het prachtige haarwerk.

Tsja, en dan zie je het echtpaar gearmd weggaan. Met gemengde gevoelens blijf je achter. Zo liefdevol alle jaren hun samen mogen ontvangen, en nu in de wetenschap dat de heer misschien de volgende keer alleen zal komen. Toch zijn we trots dat we dit werk mogen doen. Mensen blij maken met een mooi haarwerk. Hulp kunnen bieden bij haarverlies. Door onze geweldige grote collectie haarwerken en ons fijne team worden mensen snel en professioneel geholpen.

Dank aan alle klanten die al drie generaties vertrouwen in ons hebben.

Met liefdevolle groeten 

Layla Koopal