Uit het Lourens magazine
Perfectie in haarwerk
Met een ervaring in de wereld van het haarwerk van ruim vijftig jaar, weet Layla Koopal als geen ander wat er op dat gebied te koop is. Ze heeft de ontwikkelingen altijd op de voet gevolgd en er ook zelf met haar ervaring en expertise een belangrijke bijdrage aan geleverd. ‘Aan mógen leveren’, zegt ze bescheiden. ‘Het voelt heel fijn dat ik iets voor de mensen mag en kan betekenen.’
De tickets zijn al besteld en binnenkort reist Layla af naar Japan. Op uitnodiging van een haarwerkfabrikant, die graag geïnformeerd wil worden over wat er zoal speelt bij de Nederlandse klant. ‘Haarwensen verschillen van land tot land. En dus ook de haarwerken. Dat heeft onder andere te maken met de vorm van de schedel. Het hoofd van bijvoorbeeld een inwoner van Mexico, verschilt met dat van een Nederlander. Zo op het eerste gezicht zou je dat niet zeggen, maar als het op het aanmeten van een haarwerk aankomt, merk je direct het verschil.’
‘En natuurlijk zijn er de verschillen in stylings en looks. Wat ze -om maar wat te noemen- in China mooi vinden, slaat in Zweden niet aan. Dat heeft alles te maken met cultuurverschillen. Allemaal zaken waar een fabrikant rekening mee moet houden, niet in de laatste plaats omdat juist stylings en looks voortdurend aan verandering onderhevig zijn. Om die reden reis ik op uitnodiging al jaren de wereld over, om de fabrikanten van de stand van zaken in Nederland op de hoogte te brengen. Dat delen van kennis vind ik heerlijk om te doen.’
All about you
Overkoepelend thema dit jaar bij Frans Koopal Haarwerken is ‘All about you’. ‘Eigenlijk is dat ‘the story of my life’: het gaat om de mens met een haarprobleem die bij mij komt. En waarvoor we samen op zoek gaan naar een oplossing voor dat probleem. Ze hoeven van mij geen ‘ach en wee’ te horen. Dat horen ze al genoeg. Op die bevestiging van mij zitten ze echt niet te wachten. Wat ze willen, is een oplossing. Dat ‘ach en wee’ vertaal ik in betrokkenheid, om van daaruit te werken aan een perfect haarwerk. We hebben duizenden modellen op voorraad, die stuk voor stuk een concept zijn. De klant maakt een keuze, waarop het haarwerk op maat wordt gemaakt. Tijd speelt geen enkele rol: we gaan net zolang door totdat het perfect zit.’
Eenmaal aangemeten, blijft de klant in veel gevallen een trouwe relatie met Layla onderhouden. ‘Ik heb nog heel wat klanten van het eerste uur. Die als meisje van zes bij mij binnen huppelden en daarna altijd zijn blijven komen. Voor een trouwkapsel, voor een kapsel ter gelegenheid van een gala of voor een nieuwe look. Ze komen hier al vijftig jaar en het geeft elke keer weer voldoening dat we ze kunnen helpen. Dat ze een bezoek aan ons als een warme deken ervaren en met een blij gevoel weer naar huis gaan.’
‘Een misverstand dat nog bij veel mensen leeft, is dat we alleen zieke mensen aan een haarwerk zouden helpen. Dat is niet juist. Iedereen met een haarprobleem helpen wij met het oplossen van dat probleem. Of dat nu om een geheel haarwerk gaat of om haaraanvulling. Ook voor een kale plek ter grootte van 50 eurocent hebben we een oplossing.’
Mannen
Wat dat betreft signaleert Layla een verschuiving, vooral bij mannen. ‘Feit is dat mensen steeds vaker op jongere leeftijd kaal worden. Een echte verklaring daarvoor is nog niet gevonden, maar het feit blijft dat veel mannen op hun dertigste al haaruitval hebben. Eerder camoufleerden ze dat met wat ik een ‘Heuga-stukje’ noem, later door het restant haar ook maar weg te scheren en verder met een kaal hoofd door het leven te gaan.’
‘Dankzij de nieuwste technieken is het nu mogelijk om een heel dun vliesje te maken, waarop écht is aangebracht. Die breng je heel eenvoudig op de hoofdhuid aan, ongeacht de mate van kaalheid. Met als resultaat dat de man weer met zijn handen in het haar kan zitten en dat hij het leuk kan stylen. In de meeste gevallen dekt de zorgverzekering de kosten van het haarwerk, dus eigenlijk kan iedereen met haar door het leven!’